اثبات وجود عالم برزخ وآغاز زندگي بشردرقالب روحي
اثبات وجود عالم برزخ وآغاز زندگي بشردرقالب روحي


 

‏*عالم اوّل حيات ‏

ازآنجاکه همه ما انسان ها امـروز درعالم اوّل يا دنيا هستيم نيازي به اثبات ديده ‏نمي شود ، وجـود انسان خــود دليل براين عالم است ، ابتدا خلق شده درظـرفي ‏کوچـک تربه نام رحم مادر(عالمي بسيار کوچک و محدود) سپس ازآن عالم کوچک به عالم ‏بزرگترآمده ايم .‏

(وَسَلاَمٌ عَلَيْهِ يَوْمَ وُلِدَ وَيَوْمَ يَمُوتُ وَيَوْمَ يُبْعَثُ حَيّاً) (مريم/15)‏

سلام براو(عيسي بن مريم) روزي که متولّدشد (خلقت وآمدن به عالم ‏دنيا)،روزي کـــــــه مي ميرد(وارد عـــالم روحي شدن) ، وروزي ‏که زنده برانگيخته مي شود(مــــجـدداً وارد عالم قيامت شدن){ اين ‏آيه به سه عالَم اشاره مي کند}‏

قرآن کريم خبري ضمني از عالم برزخ يا عالم دوّم زندگي بشر مي دهد که يک عالم ‏جسمي نيست.‏

‏*عالم دوّم حيات  ‏

‏ قرآن کريم به انسان درخلال آيات زيرخبر مي دهد که :‏

(وَلاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللّهِ أَمْوَاتاً بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ) (آل عمران/169)‏

وکساني را که در راه خدا کشته شده اند را مرده مپنداريد ، که زندگانند و نزد خداي ‏خويش روزي مي برند

الف ـ واژه(أَحْيَاءٌ)نشان مي دهد زنده هستندامــّا در قالب بدن برزخي نه بدن جسمي .‏

ب ـ واژه(عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُون) نشان مي دهد نزد پروردگارشان روزي مي خورند درهمان بدن ‏برزخي  ‏

يعني، متناسب بدن جديدشان روزي مي برند(ايـــن آيات بقاي روح مؤمنين را ‏خبرمي دهـــــد و بقاي روح کفّار و منافقان را هم در آيات64 و 65 سوره مؤمنون ‏آورده)  يعني اصل بقاء پس از مرگ را منحصر بـــه شهدا و مؤمنان نکرده ،که ‏شامل کافران هـــم مي شود ، ولي کيفيت بقاي دو دسته را متمايز کرده( ‏درسوره انبياء آيه 35) فـرموده: هر نفسي جشنده مرگ است .‏

نکته:برخي تصوّر مي کنندکه  شهدا،پيامبران،ائمه و اوليای خدا  پس از مرگ با عالم ‏انسان ها حفظ رابطه کرده اند! و خداوند انسان را با خبر مي کندکه بله آنان مرده اند ‏نسبت به حيات دنيائي، ولي زنده اند در نشئه ديگر حيات (حياتِ برزخي) ـ ولي ‏بيخبراز عالم اوّل يا دنيا هستند،(توضيح اين قسمت دربخش مجهول ششم آمده )از ‏اين رو در سوره بقره آيه 154 مي فرمايد:‏

(يَسْتَبْشِرُونَ بِنِعْمَةٍ مِنَ اللّهِ وَفَضْلٍ وَأَنَّ اللّهَ لاَ يُضِيعُ أَجْرَ الْمُؤْمِنِينَ )(آل عمران/171) ‏

‏ نگوئيد کساني که در راه خدا کشته شده اند مرده اند ، زنده اند ، امّا شما درک نمي ‏کنيد بــه فضل و نعمت خدا خشنود و اينکه خداوند پاداش مـــــؤمنان را ضايع ‏نسازد

(فَرِحِينَ بِمَا آتَاهُمُ اللّهُ مِن فَضْلِهِ وَيَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِينَ لَمْ يَلْحَقُوا بِهِم مِن خَلْفِهِمْ أَلاَّ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ ‏يَحْزَنُونَ )(آل عمران/170) ‏

به آنچه خداوند ازفضل خويش به آنها داده است شادمانند و از سرانجامِ ياراني که به ‏ايشان نپيوسته اند مسرورندکه هيچ بيم وترسي برآنان نيست و اندوهگين نشوند .‏

در اين آيات نمي خواهد بگويد فقط شهدا زنده هستند و مثلاٌ پيامبران که به مرگ ‏طبيعي مردند در عالم برزخ زنده نيستند؟ اين آيات قبل و بعدمربــــوط به جنگ ‏احد است مردم را دسته بندي مي کند به تناسب موضوع دسته بندي کرده ، عده اي ‏سست شدند ، عـــده اي رشادت کردند ، عده اي شهيدشدند ، چــــــون موضوع ‏جنگ است که مي خواهد بگويد اين کشته شدگان زنده هستند.  ‏

موضوع ديگر اينکه مي گويد شهدا زنده اند ، ازطرفي هم مي گويد:( همه كس ‏طعم مــرگ را مي چشد= (كُلُّ نَفْسٍ ذائِقَهُ الْمُوت) «عنكبوت /57»و حتي به پيامبر هم مي ‏گويد: تو هم مثل همه مي ميري..إِنَّكَ مَيِّتٌ وَ إِنَّهُمْ مَيِّتُون (زمر/30)‏

يعني مي گويد:مرده ، مثل زنده غذا نمي خورد ، شرايط انسان زنده را ندارد ،  ‏حيات دنيايي رانمي گويد ، حيات برزخي را مي گويدکه زنده اند ونزد خدا ‏روزي دارند.‏

برخي ازمروجين خرافات و اباطيل از راه  مغالطه آمده اند که چون آنان نزدخدا ‏هستند پس مثل خدا همه جا هستند! درحاليکه آيات حکايت ازقرب خدا مي کند .  ‏

(أَلاَّ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ يَحْزَنُونَ) (یونس62)آيه مي گويد:آنان در آن عالم نه خوفي نسبت به ‏آينده دارند و نه از گذشته غم دارند ‏

مثال :اگرروح پدري متوّجه اين عالم بود و مي ديد  که بچه هايش هـــمه فاسد و ‏خلاف کارشدند و انبياء هم روحشان متوّجه ايــن عالم بود ومي ديدند که ‏اکثرپيروانشان بيراهه مي روند ! خداوند هم که گفته آنان غمي ندارند اين که ضد ‏آيه مي شود ، در دنيا کــه مشکلات داشتند ، حالا هم که رفتند غم و اندوه داشته باشند ‏‏! آيا ممکن است آنجا هم برايشان  جهنم باشد. هرگز. ‏

در آيه بعد هم مي فرمايد خدا اجــــــر مؤمنين را ضايع نمي کنديعني آسايش ‏فقط شامل  شهدانمي شود به مؤمنين هم اختصاص دارد منتهي خبرمي دهدکــــه آن ‏عالم هم درجاتي دارد  شهدا درجه بالاتري دارند.‏

(لَهُمْ دَارُ السَّلاَمِ عِندَ رَبِّهِمْ وَهُوَ وَلِيُّهُم بِمَا كَانُوا يَعْمَلُون )(انعام/127)‏

آنان را درنزد پروردگارشان سراي آرامش است و خدا به سبب کارهاي که مي کنند ‏دوستدار آنهاست (يعني دربدن برزخي نزد پروردگارشان آرامش دارند)‏

ولي به آيات قيامت که مي رسد خبرمي دهد که  مستقيم در بهشت هستند . ‏

و باز خداونددرمورد مرگ هشدار مي دهدکه :‏

(حَتَّي إِذَا جَاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ  قَالَ رَبِّ ارْجِعُون )ـ(99مومنون)

تاآنگاه كه مرگ به سوي كسي ازآنان آيد ، گويد: پروردگارا مرا باز گردان ـ

لَعَلّيِ أَعْمَلُ صَالِحاً فِيمَا تَرَكْتُ ـ

شايددرسرائي كه(آنجا كار هاي نيك را ) فرو گذارده ام ، كارِ نيكي انجام دهم ‏

(كَلَّا إِنَّهَا كَلِمَهُ هُوَ قَائِلُهَا وَ مِن وَرَائِهِم بَرْزَخٌ إِلَي يَوْمِ يُبْعَثُون )(مؤمنون/99و100)‏

چنين نيست ، بي گمــــــان آن سخني است كه اوآن را ‏مي گويد و فرا رويشان تا روزي كه برانگيخته شوند برزخي است.( عـالم بـرزخ را نـشان ‏مي دهد)‏

(فَوَقَاهُ اللَّهُ سَيِّئَاتِ مَا مَكَرُوا وَحَاقَ بِآلِ فِرْعَوْنَ سُوءُ الْعَذَاب ـ النَّارُ يُعْرَضُونَ عَلَيْهَا غُدُوّاً وَعَشِيّاً ‏وَيَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ أَدْخِلُوا آلَ فِرْعَوْنَ أَشَدَّ الْعَذَاب )(غافر/45 و46) ‏

اين آيات درمورد مؤمن آل فرعون است که چون بزرگان درباري حکم به قتل ‏حضرت موسي(ع) را صادرکردند زبان به اعتراض و ارشاد گشوده است :‏

پس خداوند اورا ازگزند مکرشان حفظ کرد و پيروان فرعون را به عذاب بد گرفتارنمود ‏‏. آنان هرصبح و شام برآتش عرضه مي شوندوروزي که قيامت برپاشود:پيروان فرعون ‏را به شديد ترين عذاب وارد نمايند.‏

يعني اکنون که درقالب و عالم برزخي هستند صبح وشب برآتش عرضه مي شوند (نه ‏داخل) اما درقيامت که عالم جسماني است ، جسمشان وارد آتش مي شوند. ‏

آيات بعدي از(سوره يس/36و37)است ‏

(قِيلَ ادْخُلِ الْجَنَّةَ قَالَ يَا لَيْتَ قَوْمِي يَعْلَمُون ـ بِمَا غَفَرَ لِي رَبِّي وَجَعَلَنِي مِنَ الْمُكْرَمِين) . ‏

به او گفته شد : وارد بهشت شو . گفت : اي کاش قوم من بدانند که خداوندم مرا آفريد ‏و ازگراميانم قرار داد.‏

يعني دربهشت عالم برزخي مي گويد : اي کاش قوم من هم اين حقيقت را مي ‏فهميدند ، معلوم مي شود هنوز قوم او به او نپيوسته اند ، چون درقيامت همه بهم مي ‏پيوندند.

*عالم سوّم حيات ‏

همه آيات مربوط به قيامت نشان دهنده عالم سوّم يا زندگي جاويد بشراست .‏

 

‏* اثبات معاد جسماني ؟

عالم سوّم حيات ‏

قرآن کريم در آيات مختلف عالم سوم حيات انسان يا معاد را فقط جسماني نشان مي ‏دهد، درحاليکه برزخ را روحاني مطرح مي کند . ‏

در سوره هاي «الشَّمس و الزّلزّله» هم سخن ازحضور انسان در عالم مادي است و حتي در ‏داستان اصحاب كهف كه پس از 309 سال آنان را ازخـواب بيدار مي كند و به ميان مردم ‏مي آيند در آخر آيه مي فرمايد :‏

(وَكَذَالِكَ أَعْثَرنَاعَلَيْهِمْ لِيَعْلَمُواْ أَنَّ وَعْدَ اللهِ حَقٌّ وَ أَنَّ السَّاعَهَ لَارَيبَ فِيهَا )(كهف/21)‏

يعني :و بدينسان مردم را از حال آنان مطلع كرديم تا بدانند كه وعده خداوند حقّ است و ‏هيچ شكّي در قيامت نيست (كه قيامت در راه است)‏

در اين ماجرا هم ، معاد روحاني را مطرح نكرده ، جسم آنان زنده شده و بين مردم آمدند ‏‏.‏

و باز در قرآن  مي گويد:‏

(وَنُفِخَ فِي الصُّورِ فَإِذَاهُم مِّن الْأَجْدَاثِ إِلَي رَبِّهِمْ يَنسِلُون).(اجداث جمع قبر است )‏

يعني: وچون در صور دميده شود ، ناگاه از قبر ها بسوي پروردگارشان خواهند شتافت .‏

وباز مي فرمايد :‏

(قَالُوا يَا وَيْلَنَا مَنْ بَعَثَنَا مِن مَّرْقَدِنَا هَذَا مَا وَعَدَ الْرَّحْمَانُ وَ صَدَقَ الْمُرسَلُون) (يس/50 و51)‏

يعني:گويندواي برما،چه كسي ما را ازخوابگاهمان (مرقدمان) برانگيخت؟ اين همان وعده ‏خداي رحمان بود  و پيامبران راست گفتند.‏

جايگاه روح مربوط به قبر نيست كه بيرون بيايد و مشخص است كه جسم از قبر بيرون آمده ‏و مجدداً روحي كه قبض شده بود به جايگاهش باز گشته و به حضور پروردگارش مي رود .  ‏وبازمي فرمايد:‏

وَ تَرَي الْأَرضَ هَامِدَه ـ

يعني: وزمين را خشكيده مي بيني ـ ‏

(فَإِذَا أَنزَلْنَا عَلَيْهَا الْمَاء َ اهْتَزَّتْ وَ أَنبَتَتْ مِن كُلِّ زَوْجِ بَهِيچٍ )(حج/5)‏

پس هنگامي كه آب باران را برآن فرو فرستيم به جنبش در آيد و رشد يابد و ازهمه نوع ‏گياهان خرم بروياند ـ

سپس نتيجه را مي گويد:‏

(ذَالِكَ بِأَنَّ اللهَ هُوَ الْحَقُّ) اين نشانه آنست كه خداوند برحقّ است ـ ‏

(وَ أَنَّهُ يُحْيِ الْمَوتَي) و آنكه او مردگان را زندمي كند ـ

(وَ أَنَّهُ عَلَي كُلِّ شّيءٍ قَدِير)(حج/6) و آنكه او بر هركاري تواناست .‏

(وَ أَنَّ السَّاعَهَ ءَاتِيَهٌ لَّارَيْبَ فِيهَا)= شكّي نيست كه قيامت در راه است ـ

(وَ أَنَّ اللَهَ يَبْعَثُ مَنْ فِي القُبُور)(حج/7) و اينكه خداوند بر مي انگيزد آنان را كه ‏درقبرهاخفته اند(باران،گياه ، قبر ، مردگان همه مسائل مادي هستند نه روحاني) ‏

در سوره يس مي فرمايد :‏

(وَ ضَرَبَ لَنَا مَثََلا وَنَسِيَ خَلْقَهُ) = براي ما نمونه اي آورد ( از استخوانهاي پوسيده) و آفرينش ‏خود را فراموش كرد ـ

(قَالَ مَنْ يُحْيِ الْعِظَامَ وَ هِيَ رَمِيم )(يس/78)و گفت چه كسي استخوانها را  در حاليكه ‏پوسيده اند زنده مي كند؟ ـ

(قُلْ يُحْيِيهَا الَّذِي أَنشَأَهَا أَوَّلَ مَرَّهٍ وَ هُوَ بِكُلِّ خَلْقٍ عَلِيم)(يس/79)‏

بگو:كسي آنها را زنده مي كند كه نخستين بار آنها را پديد آورد و او به هر آفرينشي ‏داناست ـ

ازآنجاكه مرگ وحيات به نظرانسان متناقض هستند خداوند مثال ديگري مي آورد .‏

(الَّذِي جَعَلَ لَكُم مِّنَ الْشَّجَرِ الْأَخْضَرِ نَاراً فَإِذَا أَنتُم مِّنُهُ تُوقِدُون)(يس/80) ‏

يعني:كسي كـه در درخت سبز بـرايتان آتـشي قرار داده كه آنگاه شما از آن آتش مي ‏افروزيد(اخضربمعني سبز رنگ است )‏

برطبق قوانين ظاهري بايدماده قابل اشتعال خشگ باشدتا بسوزد! امّا در عربستان دو گياه ‏به نامهاي عفارومرخ هستندكه باسائيدن دو برگ سبز آتش بيرون مي آيد .‏

يعني: مي گويد خدائي كه از درخت سبز براي شما آتش بيرون مي آورد قادر است از ‏مرده هم زنده بيرون بياورد .‏

همه مثالها مادي است نه روحاني سپس باقياس بزرگتر به كوچكتر مي فرمايد:‏

(أَوَلَيْسَ الَّذِي خَلَقَ الْسَّمَوَاتِ وَ الْأَرضَ بِقَادِرٍ عَلَي أَن يَخْلُقَ مِثْلَهُمْ بَلَي وَ هُوَ الْخَلَّقُ العَلِيم) ‏‏(يس/81)

‏ يعني:آياكسي كه آسمانها و زمين راآفريده توانائي ندارد مانندآنها را پديد آورد ؟چرا و ‏هم اوست آفريننده دانا(يعني خلقت آسمانها و زمين كه مهمتر از زنده كردن مردگان است)‏

‏ امام صادق(ع) هم در اين مورد فرمود شما اگر كوزه اي را بشكنيد و مجددا آنرا باز ‏سازي كنيد ، هم مي توانيد به اعتبار ماده اوّليه اش ادعا كنيد اين همان كوزه است و هم ‏مي توانيدبه اعتبارصورت جديدي كه به آن ماده داده ايد بگوييد آن كوزه نيست .‏

ماده اوّليه انسان در قيامت همان مادة المواد دنياست فقط صورت بندي جديدي متناسب ‏بااخلاق ، رفتار و اعمال و مجموعه كسبياتش مي گيرد .‏

از ميان فرق اسلامي عده اي  به معاد جسماني معتقد شدند بخصوص متمسّکين به قرآن و ‏گروهي ازآنان مثل فلاسفه و صوفيه به معاد روحاني .‏

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها: مرگبرزخزندگی پس از مرگ

تاريخ : جمعه 16 / 1 / 1396 | 2:8 AM | نویسنده : یونس |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • وب مغانشابو
  • وب موج سوار
  • وب آموزش ریاضی
  • وب بای شاپ