تعريف سحر و بيان حقيقت آن

تعريف سحر و بيان حقيقت آن

 

 

يكي از مخاطرات بزرگي كه جوامع را به فساد كشانده و خانواده ها را از يكديگر جدا نموده و مردم را دچار بلا و امراض كرده سحر و پيامدهاي ناپسند آن مي باشد.
پس بسيار ضروري است كه انسانها حقيقت آن را فهميده ، خطراتش را بشناسند و از شر آن پرهيز نموده تا در انجام چيزي كه حكمش را نمي دانند نيافتند.
برادر و خواهر گرامي اين نكات مختصر را برايت بازگو مي كنم تا انشاء الله با بعضي از جنبه ها يش آشنا شده و قسمتي از مخاطراتش را بداني:


1- تعريف سحر و بيان حقيقت آن:
سحر  در لغت بر چيزي اطلاق مي شود كه پنهان بوده و سبب آن مخفي مانده باشد و به همين دليل عرب در مورد اختفاي شديد مي گويد: مخفي تر است سحر.
و در اصطلاح شرعي چنانچه ابن قدامه (رح) در كتاب "المغني" مي گويد: عبارتست از گره يا وردي كه نوشته يا گفته مي شود و يا عمل چيزي كه بر بدن ، قلب و يا عقل شخص مسحور به صورت غير مستقيم تأثير بگذارد.(المغني 8/150)
- سحر داراي حقيقت و تأثير است و چه بسا شخص سحر شده مي ميرد يا طبع و عادتش تغيير مي كند . سحر در ناراحتي و از بين رفتن بدن داراي تأثير بوده ،‌و اين چيزي است كه تمامي علما بر آن اتفاق داشته و قرآن و سنت صحيح برآن دلالت مي كند . (رجوع شود به المجموع للنووي: 19/240و الفروق للقرفي:4/149,وغيره)


از جمله سحر آن است :

نوع اول:كه بوسيله ساحر و با كمك شيطاني كه او را در فساد و افساد ياري مي كند صورت مي پذيرد بگونه اي كه نفس ساحر با نفس شيطان متحد شده و بدينوسيله فساد ايجاد مي كند و اين امر مبني بر سخنان و اعمال مخصوصي مي باشد كه از ساحر صادر شده و با قدرت خداوند بر ديگران تأثير مي گذارد كه اين نوع اول سحر است.

 نوع دوم: طلسم. عملي است كه ساحر به كمك شيطان يا بنا بر كار شيطان بر دستمال يا لباس يا فلزات و مانند اينها انجام مي دهد به شكلي خاص و در زماني خاص و با حجم و صورتي معين براي ضرر رساندن به يك فرد يا افراد يا آنچه كه در اختيار دارد . اين مهمترين نوع از انواع سحر است.


2-  حكم سحر و بيان خطرات آن:
بايد يقين داشت كه سحر به وقوع نمي پيوندد مگر با ياري جستن از شياطين و بندگي آنها با قول و فعل و انجام محرمات و خبائث و مانند آنها و تمامي اينها كفر و شرك مي باشد كه براي مسلماني كه به خدا و روز آخرت ايمان دارد جايز نيست آن را انجام دهد.
دلايل كفر ساحر بسيار است كه از جمله آنها:
الف: قال تعالى: (وَمَا كَفَرَ سُلَيْمَانُ وَلَكِنَّ الشَّيْاطِينَ كَفَرُواْ يُعَلِّمُونَ النَّاسَ السِّحْرَ )(102البقرة)
« و سليمان كفر نورزيد ولكن شياطين كفر ورزيدند و به مردم سحر آموختند»

در استدلال به آيه مي توان گفت كه در اين آيه حكم صادر شده كفر است، كه بر سحر اطلاق شده و مبين اين موضوع است كه كه علت كفر،‌سحر مي باشد.
ب ـ قال تعالى: (وَمَا يُعَلِّمَانِ مِنْ أَحَدٍ حَتَّى يَقُولاَ إِنَّمَا نَحْنُ فِتْنَةٌ فَلاَ تَكْفُرْ فَيَتَعَلَّمُونَ مِنْهُمَا مَا يُفَرِّقُونَ بِهِ بَيْنَ الْمَرْءِ وَزَوْجِهِ وَمَا هُم بِضَآرِّينَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلاَّ بِإِذْنِ اللّهِ وَيَتَعَلَّمُونَ مَا يَضُرُّهُمْ وَلاَ يَنفَعُهُمْ وَلَقَدْ عَلِمُواْ لَمَنِ اشْتَرَاهُ مَا لَهُ فِي الآخِرَةِ مِنْ خَلاَقٍ وَلَبِئْسَ مَا شَرَوْاْ بِهِ أَنفُسَهُمْ لَوْ كَانُواْ يَعْلَمُونَ)(102البقرة)
«)هاروت و ماروت) به هيچ كس چيزي نمي آموختند مگر اينكه پيشاپيش به او مي گفتند: ما وسيله آزمايش هستيم كافر نشو. از ايشان چيزهايي آموختند كه با آن ميان مرد و همسرش جدايي مي افكندند و حال آنكه با چنين جادو نمي توانند به كسي زيان برسانند مگر اينكه با اجازه و اذن خدا باشد. و آنان قسمتهايي را فرا مي گرفتند كه برايشان زيان داشت و بديشان سودي نمي رساند و مسلما مي دانستند هر كسي خريدار اينگونه متاع باشد بهره اي در آخرت نخواهد داشت و چه زشت و ناپسند است آنچه خود را بدان فروخته اگر مي دانستند»
دلالت آيه را از دو وجه مي توان بررسي نمود:
تصريح در اين امر كه يادگيري آن كفر است. با اين سخن خداوند كه (فلا تكفر)
صديق حسن خان مي گويد « آيه بر اين دلالت مي كند كه فراگيري سحر كفر است و ظاهر آيه بر عدم تفاوت بين معتقد و غير معتقد و بين كسي كه آنرا ياد مي گيرد تا ساحر شود و كسي كه آنرا براي دفع آن مياموزد، مي باشد» (نيل المرام:21)

اينكه سحر هيچ نفعي ندارد و خداوند آنچه را كه در آن نفعي نيست را براي بندگانش مباح ننموده.
و وجود نص بر اينكه هركس آنرا فراگيرد در آخرت نصيبي نخواهد داشت و آنكس كه در آخرت نصيبي ندارد كافر است.

 

ج ـ قال تعالى : (وَلا يُفْلِحُ السَّاحِرُ حَيْثُ أَتَى)(69/طـه) « و ساحر هر كجا كه رود رستگار نخواهد شد».


و نفي رستگاري در اينجا شامل هر رستگاري در دنيا و آخرت مي شود و اين دليل بر كفر است زيرا رستگاري به صورت كلي از كسي نفي نمي شود مگر از شخص كافري كه هيچ خيري در او نيست.
و علما بر حرمت آموزش و فراگيري سحر اجماع دارند. ابن قدامه رحمة الله مي گويد: «آموزش و فراگيري سحر حرام است كه اختلافي در اين موضوع بين اهل علم سراغ ندارم»
و امام ذهبي رحمة‌الله در كتاب كبائر مي گويد: « سومين گناه كبيره سحر است زيرا شخص ساحر ناچار است كه كافر شود.

خداوند متعال مي فرمايد: (وَلَكِنَّ الشَّيْاطِينَ كَفَرُواْ يُعَلِّمُونَ النَّاسَ السِّحْرَ )(102البقرة)...تا آنجا كه مي گويد: پس مي بيني كه خلق كثيري از گمراهان وارد سحر شده و گمان مي كنند كه فقط حرام است و نمي دانند كه سحر كفراست و سيمياء(نوعي سحر) را فرامي گيرند كه عين سحر است و درباره عقد مرد با زنش كه سحر است و در محبت مرد به زن يا نفرت از او با كلمات مجهولي كه اكثر آن شرك و گمراهي است» (الكبائر/14)
و شيخ حافظ حكمي مي گويد: و مي دانيم كه سحر انجام نمي شود مگر با كفر به خداوند متعال (معارج القبول:1/512)

3-  راه در امان ماندن ازسحر:
بهترين راه علاج سحر اين است كه شخص قبل از وقوع از آن دوري كند چرا كه پيشگيري بهتر از درمان است و ساحر انسان گمراهي است كه از شر و فساد خوشش ميايد و او براي عملي ساختن اغراض پليدش از شيطان ياري مي جويد و قرآن طريقه درامان ماندن مسلمان از شر شيطان و پيروان و يارانش را بيان نموده كه از جمله آن:
(1) خالص نمودن خويش و توحيد فقط براي خداوند و تفكر در اين موضوع كه هر سببي مسببي دارد و هر آنچه كه در ماحول او مي گذرد در دست خداوند است و اينكه هيچ چيز به او نفع يا ضرري نمي رساند مگر با اذن و اراده خداوند متعال :(وَمَا هُم بِضَآرِّينَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلاَّ بِإِذْنِ اللّهِ )(102/البقرة)
« و آنها نمي توانند به احدي ضرر برسانند مگر با اذن خداوند»
(2)  پناه بردن به خداوند از شيطان
خداوند متعال مي فرمايد: (وَقُل رَّبِّ أَعُوذُ بِكَ مِنْ هَمَزَاتِ الشَّيَاطِينِ*وَأَعُوذُ بِكَ رَبِّ أَن يَحْضُرُونِ)(97-98/المؤمنون)
« و بگو پروردگارا خويشتن را از وسوسه هاي اهريمنان در پناه تو ميدارم و خويشتن را در پناه تو مي دارم از اينكه با من گرد آيند ».
(3)  تقواي خداوند و محافظت بر اوامر و نواهي او
خداوند متعال مي فرمايد: (وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا)(2/الطلاق)« هر كس كه تقواي خدا را پيشه كند برايش گشايشي حاصل مي شود»


وقال تعالى: (وَإِن تَصْبِرُواْ وَتَتَّقُواْ لاَ يَضُرُّكُمْ كَيْدُهُمْ شَيْئًا إِنَّ اللّهَ بِمَا يَعْمَلُونَ مُحِيطٌ)(120/آل عمران) « و اگر صبرو تقوا پيشه كنيد مكر آنها به شما هيچ ضرري نمي رساند براستي كه خداوند به آنچه انجام مي دهند احاطه دارد».
(4)  توكل بر خداوند و اعتماد بر او از قويترين راهها براي دفع هر شرور ازانسان مي باشد و هركس كه بر خداوند توكل كند پس خداوند براي او كافي است و خداوند متعال مي فرمايد: (وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ ) (3/الطلاق)

 


(5)  محافظت بر اذكار روزانه از جمله اذكار صبح و شام و خواب و مانند آنها و صد مرتبه در روز لااله الا الله گفتن و قرائت دو آيه آخر سوره بقرة و خواندن آية الكرسي و موارد ديگري كه در كتاب و سنت براي محافظت انسان مؤمن وارد شده است.

4-  روشعلاج سحر:
خداوند هيچ مريضي را نازل نكرده مگر اينكه دوايي براي آن قرار داده و خداوند براي سحر هم همانند ديگر بيماريها داروهايي قرار داده تا بتوان آنرا برطرف نمود و از جمله آنها:
(1) از بزرگترين اسباب و قويترين آنها : در خواست از خداوند متعال براي برطرف نمودن و رفع امراض يا آنچه كه به او رسيده و پناه بردن صادقانه و از روي اخلاص و فراهم نمودن اسباب اجابت دعا و محلهاي آن و خداوند متعال مي فرمايد: :( أَمَّن يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ ) (62/ النمل) « ( آيا بتها بهترند) يا كسي كه به فرياد درمانده مي رسد و بلا و گرفتاري را برطرف مي كند هرگاه او را به كمك طلبد».

 

(2) اوراد و رقيه شرعي بوسيله كلام خداوند و كلام رسول الله صلي الله و عليه وسلم و هر كلام شرعي كه در آن شرك و كفر و پناه بردن به غير خدا يا مانند آن نباشد و با زبان عربي فصيح و مفهوم باشد و اينكه اعتقاد داشته باشيم كه اين خود به خود هيچ تأثيري ندارد و سببي از اسباب مي باشد.

(3) بيرون آوردن سحر و باطل كردنش كه با از بين بردن ماده خبيث و نابود كردن آن صورت مي گيرد.
(4)  استعمال داروهاي مباح كه پزشكان و اهل علم آنرا تشخيص دهند مانند خوردن هفت خرماي مدينه هر روز صبح كه از سحر قبل از وقوعش جلوگيري ميكند و براي بعد از وقوعش هم سودمند مي باشد چنانچه در صحيح بخاري از روسول الله صلي الله و عليه وسلم روايت شده كه :" من اصطبح بسبع تمرات من عجوة ـ وفي رواية من تمر المدينة ـ لم يضره سحر ولا سم ذلك اليوم إلى الليل". هر كس صبح هفت خرماي مدينه را بخورد در آن روز تا شب هيچ سحر يا سمي به او ضرر نمي رساند.
و همچنين آنچه كه علما از به كار بردن برگ سدرسبز و ديگر چيزهايي كه براي درمان سحر ذكر نموده اند . رجوع شود به سخنان ابن حجر در كتاب فتح الباري .( فتح الباري: 10/233)
(5)  حجامت در مكاني كه سحر به آن آسيب رسانده و اگر اثر آن در عضوي باشد كه بتوان ماده آلوده را از آن خارج

ساخت بسيار سودمند است.


اي برادر گرامي اينها اشاراتي بود حول اين موضوع مهم كه خطر آن عمومي شده و از خداوند متعال درخواست

مي كنم كه من و شما را از شر اشرار و كيد فجار در امان بدارد و ضرر كساني كه بوسيله سحر دچار آسيب شده

اند را رفع بفرمايد.
و صلي الله و سلم علي نبينا محمد.


نظرات شما عزیزان:

aden
ساعت0:32---25 فروردين 1396
سلام خسته نباشید
وبلاگتون بسیار پر محتوا و غنی هست
ومطالبتون به ویژه این پستتون واقعا مفید واقع شد
خیلی متشکرم بابت نشر این مطالب
موفق باشید
در پناه حق
پاسخ:سلام و ممنون که به ما سر زدید..اجرکم عندالله


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها: سحرقرآن

تاريخ : جمعه 23 / 1 / 1396 | 4:4 PM | نویسنده : یونس |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • وب مغانشابو
  • وب موج سوار
  • وب آموزش ریاضی
  • وب بای شاپ