در باره مسيح دجال چه مي دانيد؟

در باره مسيح دجال چه مي دانيد؟

 

 

دجال يكي از علامت هاي بزرگ است كه خداوند آن را براي نزديك شدن قيامت و اجل آن اراده كرده است و آن از بزرگترين آزمايشي مي باشد كه خداوند بندگانش را با آن امتحان مي كند تا آنجا كه پيامبر، فتنه او را به فتنه قبر تشبيه مي نمايد.

رسول الله- صلي الله عليه و سلم- مي فرمايد:** .. أَنَّكُمْ تُفْتَنُونَ فِي قُبُورِكُمْ مِثْلَ أَوْ قَرِيبَ مِنْ فِتْنَةِ الْمَسِيحِ الدَّجَّالِ**[1] (…همانا شما در قبرهايتان به فتنه اي مانند يا نزديك به مسيح دجال دچار مي شويد.) آنچه كه بر بزرگي اين فتنه دلالت مي نمايد اين است كه تمام پيامبران گروهها و دسته هاي خويش را از آن برحذر داشته اند و پيامبر- صلي الله عليه و سلم- نيز دوري از آن را ابلاغ نموده است تا آنجا كه بيشتر اصحاب گمان مي كردند كه دجال از ايشان نزديك است همانگونه كه در صحيح بخاري ثبت شده است.

فتنه او كه ادعاي ربوبيت است پوشيده نمي ماند پس گمان مي شود كه او پروردگار است. خداوند بر دستهاي او كارهاي خارق العاده را جاري مي سازد كه آن را بر درستي ادعايش دليل قرار مي دهد. از جمله كارهاي خارق العاه اي كه پيامبر از آن خبر داده اين است كه همراه او بهشت و آتش است- بهشت او در حقيقت آتش و آتشش در حقيقت بهشت است- با او رودهايي از عسل و آب و كوهي از نان به همراه دارد. به آسمان مي گويد ببار مي بارد؛ به زمين مي گويد برويان، مي روياند؛ به زمين دستور مي دهد كه گنجهاي خويش را برايش نمايان سازد پس مانند زنبور عسل خارج مي شوند؛ نزد قومي مي آيد به او ايمان مي آورند پس بر ايشان باران نازل مي كند؛ زمينشان را سرسبز مي نمايد و چهارپايانشان چاق مي گردند؛ پيش قومي ديگر مي رود دعوتش را رد مي نمايند و تصديقش نمي كنند دچار قحطي و گرسنگي مي شوند و تمام آنچه روي مي دهد به اذن و مشيت پروردگار براي امتحان و آزمايش مي باشد.

با ظهور دجال فتنه و بلا و نارحتي زياد مي شود و تشريع كننده كريم اسباب دفع فتنه را بيان كرده است. فتنه، كساني را در بر مي گيرد كه از آن اسباب شناخت ندارند يا در عمل به اسباب شرعي كه شريعت براي دفع آن بيان كرده است كوتاهي نموده اند. كه آن اسباب به شرح زير مي باشند:

1.     شناخت حالت و صفات او: پيامبر- صلي الله عليه و سلم- بر شناخت مؤمنان نسبت به صفات دجال حريص بودند تا اگر بر آنان ظاهر شد بر او آگاهي يابند. پيامبر- صلي الله عليه و سلم- خبر داده كه بين دو چشمش كلمه كافر مكتوب شده است كه هر خواننده يا امي مي تواند آن را بخواند. چشم راست او كور است؛ جواني سفيد رنگ مايل به سرخ مي باشد و موهاي سرش جعد مانند است. قامتي كوتاه و بدني نيرومند دارد.

2.     شناخت قرائت قرآن، دعاها و چيزهاي ديگر كه شر و فتنه او را دفع مي كند: از دعاهاي پيامبر- صلي الله عليه و سلم- در نمازش اين دعا مي باشد:**اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ وَمِنْ فِتْنَةِ الْمَسِيحِ الدَّجَّالِ...**[2] (پروردگارا از عذاب قبر، فتنه مسيح دجال و … به تو پناه مي برم.)

پيامبر- صلي الله عليه و سلم- بر مواظبت اين دعا بعد از تشهد در نماز امر نموده اند كما اينكه از ابوهريره -رضي الله عنه- ثابت است كه رسول الله- صلي الله عليه و سلم- فرمودند:** إِذَا تَشَهَّدَ أَحَدُكُمْ فَلْيَسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنْ أَرْبَعٍ يَقُولُ اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ عَذَابِ جَهَنَّمَ وَمِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ وَمِنْ فِتْنَةِ الْمَحْيَا وَالْمَمَاتِ وَمِنْ شَرِّ فِتْنَةِ الْمَسِيحِ الدَّجَّالِ**[3] (هنگامي كه يكي از شما در تشهد قرار گرفت از چهار چيز به خداوند پناه ببرد و بگويد: خداوندا از عذاب جهنم، عذاب قبر، فتنه زندگي و مرگ و از شر فتنه مسيح دجال به تو پناه مي برم.).

پيامبر- صلي الله عليه و سلم- بيان نمود كه آنچه باعث مي شود مسلمان به وسيله آن از شر فتنه دجال محفوظ بماند ده آيه اول سوره كهف مي باشد. از ابودرداء -رضي الله عنه- روايت است كه پيامبر- صلي الله عليه و سلم- فرمودند:**مَنْ حَفِظَ عَشْرَ آيَاتٍ مِنْ أَوَّلِ سُورَةِ الْكَهْف عُصِمَ مِنْ الدَّجَّالِ**[4] (هركس ده آيه اول سوره كهف را حفظ نمايد از دجال محفوظ مي شود.) و از اسباب دفع فتنه دجال فرار و دوري كردن از اوست.

 

 

 

 

رسول الله- صلي الله عليه و سلم- مي فرمايد:**مَنْ سَمِعَ بِالدَّجَّالِ فَلْيَنْأَ عَنْهُ فَوَاللَّهِ إِنَّ الرَّجُلَ لَيَأْتِيهِ وَهُوَ يَحْسِبُ أَنَّهُ مُؤْمِنٌ فَيَتَّبِعُهُ مِمَّا يَبْعَثُ بِهِ مِنْ الشُّبُهَاتِ**[5] (هركس از ظهور و خروج دجال اطلاع يافت از آن دوري گزيند. قسم به خدا همانا مردي بر او وارد مي شود و او به آنچه از شبهات همراه او است ايمان مي آورد.)

اين بعضي از اسباب و وسايلي بود كه تشريع كننده بزرگوار براي كسي كه در فتنه قرار مي گيرد را بيان داشته تا به وسيله آن شبه را دفع نمايد. كسي كه منزلت و شأن او را بداند و از كارش اطلاع يابد چه بسا ظهورش باعث افزايش ايمان كساني كه از او شناخت دارند گردد. براي اين است كه رسول الله- صلي الله عليه و سلم- خبر داده كه بزرگترين تبعيت كنندگان دجال كافران و جاهلان مسلمان مي باشند.

اين فتنه دجال و راههاي دفع آن بود. اما در باره اينكه چه مدت زماني در زمين مي ماند رسول الله- صلي الله عليه و سلم- فرموده اند كه چهل روز مي ماند، يك روز مانند يك سال، يك روز مانند يك ماه، يك روز مانند يك هفته و ساير روزها مانند روزهاي ما مي باشند. همانگونه كه مسلم نيز روايت نموده است.

اما در آخر دجال- كه بزرگترين دليل بر كذب و دروغش مي باشد- به دست عيسي - عليه السلام- كشته مي شود. پيامبر- صلي الله عليه و سلم- خبر داده كه عيسي به دنبال نازل شدن از آسمان دجال را جستجو مي كند و در باب لد شهري نزديك بيت المقدس او را مي يابد و مي كشد كما اينكه در صحيح مسلم ثابت است.

اين همان دجال- لعنه الله – است كه خداوند او را آزمايشي براي بندگانش قرار داده است. به صدق و درستي خبر ايمان داريم و با اطلاع از آن يقينمان افزايش مي يابد. و اين فتنه اي است كه كسي از آن نجات نمي يابد مگر كساني كه به كتاب خدا و سنت پيامبر- صلي الله عليه و سلم- چنگ زده باشند.

 


[1] رواه بخاري                                                                                                                                 

[2] متفق عليه

[3] رواه مسلم

[4] رواه مسلم

[5] رواه أبو داود وصححه الشيخ الألباني


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها: مسیح دجال

تاريخ : چهار شنبه 28 / 1 / 1396 | 1:46 AM | نویسنده : یونس |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • وب مغانشابو
  • وب موج سوار
  • وب آموزش ریاضی
  • وب بای شاپ