روي دادن سه خسوف در قيامت كبري

روي دادن سه خسوف در قيامت كبري

 

 

همانا از بزرگترين چيزهايي كه در آخرالزمان قابل شناسايي مي باشد نزديك شدن قيامت و امورات آن و ظاهر شدن حادثه هاي بزرگي است كه در دنيا اختلال ايجاد مي كند و نظم آن را به هم مي زند. از آن حوادث مي توان به سه فرورفتگي در زمين اشاره نمود. پيامبر- صلي الله عليه و سلم- به ما خبر داده كه آن در نزديك شدن قيامت روي مي دهد. رسول الله- صلي الله عليه و سلم- مي فرمايد:**إِنَّ السَّاعَةَ لَنْ تَقُومَ حَتَّى تَرَوْنَ قَبْلَهَا عَشْرَ آيَاتٍ فَذَكَرَ الدُّخَانَ وَالدَّجَّالَ وَالدَّابَّةَ وَطُلُوعَ الشَّمْسِ مِنْ مَغْرِبِهَا وَنُزُولَ عِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَيَأَجُوجَ وَمَأْجُوجَ وَثَلَاثَةَ خُسُوفٍ خَسْفٌ بِالْمَشْرِقِ وَخَسْفٌ بِالْمَغْرِبِ وَخَسْفٌ بِجَزِيرَةِ الْعَرَبِ وَآخِرُ ذَلِكَ نَارٌ تَخْرُجُ مِنْ الْيَمَنِ تَطْرُدُ النَّاسَ إِلَى مَحْشَرِهِمْ**[9] (قيامت برپا نمي گردد تا ده نشانه آن نيايد كه عبارتند از:1.دخان2.دجال3.دابه4. طلوع نمودن خورشيد از غرب5.نزول عيسي بن مريم - صلي الله عليه و سلم- 6.يأجوج و مأجوج7و8و9. روي دادن سه خسوف[10] كه يكي در مشرق، يكي در مغرب و ديگري در جزيرة العرب روي مي دهد10.آتشي كه از يمن خارج مي شود و مردم را به سوي مكان قيامت فراري مي دهد.) پيامبر- صلي الله عليه و سلم- به ما خبر داده كه اين سه خسوف عقوبت پروردگار مي باشد كه به خاطر آشكار شدن گناه و معصيت و منتشر شدن آن روي مي دهد. در حديث عائشه -رضي الله عنها- روايت شده كه رسول الله- صلي الله عليه و سلم- فرمودند:**يَكُونُ فِي آخِرِ الْأُمَّةِ خَسْفٌ وَمَسْخٌ وَقَذْفٌ قَالَتْ قُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَنَهْلِكُ وَفِينَا الصَّالِحُونَ قَالَ نَعَمْ إِذَا ظَهَرَ الْخُبْثُ**[11] (در آخر اين امت خسف، مسخ[12] و قذف[13] روي مي دهد. گفتم اي رسول آيا هلاك مي شوند در حاليكه در ميانشان انسانهاي صالح وجود دارد؟ فرمود: بلي هنگامي كه فسق و فجور آشكار مي گردد.) خداوند اين نشانه را مقدمه اي براي نزديك شدن قيامت قرار داده تا مردم به سوي هدايتش برگردند و مي داند كه مردم بر معاصي و گناهي كه بر آن قرار دارند اصرار مي ورزند و از آن باز نمي گردند. پس براستي آنچه خداوند در روز قيامت براي گنهباران آماده كرده كسي طاقت آن را ندارد.

اين به خاطر عقوبت پروردگار است اما مكان و وقوع آن را پيامبر در سه مكان بيان مي دارد كه خداوند آن مكانها را فرو مي برد. مكان اول جزيرة العرب مي باشد و منظور از آن همه نواحي آن نيست بلكه بعضي از قبايل آن مورد نظر مي باشد همانگونه كه در مسند از رسول الله- صلي الله عليه و سلم- روايت شده كه فرموده اند:**لَا تَقُومُ السَّاعَةُ حَتَّى يُخْسَفَ بِقَبَائِلَ فَيُقَالُ مَنْ بَقِيَ مِنْ بَنِي فُلَانٍ**[14] (قيامت برپا نمي گردد تا قبايلي در زمين فرو مي روند پس گفته مي شود چه كسي از بني فلان باقي مانده است؟)

و مكان دوم در جهت شرق مدينه مي باشد و شكي نيست كه مقصود مكاني در شرق مي باشد و همه نواحي آن مورد نظر نيست.

مكان سوم در غرب مدينه قرار دارد و منظور از آن همه نواحي غرب مد نظر نمي باشد. و الله اعلم.

شايسته است كه مسلمانان تمام اهتمام خود را به كار گيرند تا در اين مكانهاي عقوبت قرار نگيرند و پس اگر كسي دچار اين گناهها شود استحقاق اين عقوبت ها را دارد. از خداوند سلامت و عافيت را مسئلت داريم.

اين يكي از علامت هاي قيامت است كه وعده آن نزديك است و اين عقوبت پروردگار است كه بر امتي كه اخلاقيات را از بين برده اند و شر و فساد بر آنها غالب گشته است متصور مي باشد.

 


 

[9] رواه مسلم

 

[10] فرورفتگي كه در زمين به وجود مي آيد را خسف مي گويند.

 

[11] رواه ترمذي و صححه الباني

 

[12] تغيير در خلقت را مسخ مي گويند.

 

[13] در شرح ترمذي گفته شده كه مراد از آن باريدن سنگ مي باشد.

[14] رواه امام احمد


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها: سه خسوف در قيامت كبري

تاريخ : چهار شنبه 28 / 1 / 1396 | 1:22 AM | نویسنده : یونس |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • وب مغانشابو
  • وب موج سوار
  • وب آموزش ریاضی
  • وب بای شاپ