حكم خودکشي در اسلام

حكم خودکشي در اسلام

 

از ابوهريره رضي الله عنه روايت است که پيامبرصلي الله عليه وسلم فرمود :

 

"من تردي من جبل فقتل نفسه فهو في نار جهنم، يتردي فيه خالدا مخلدا فيها أبدا، و من تحسي سما فقتل نفسه، فسمه في يده يتحساه في نار جهنمف خالدا مخلدا فيها أبدا، و من قتل نفسه بحديدة فحديدته في يده يجأ بها في بطنه في نار جهنم خالدا مخلدا فيها أبداً " (متفق عليه)

«هر کس خودش را از کوهي پرت کرده و بکشد هميشه، به صورت استمرار در جهنم پرت مي‌شو و تا ابد در آن باقي مي‌ماند، و هر کس با خوردن سم خودکشي کند، وارد جهنم مي‌شود در حالي که سم را در دست گرفته و آنرا مي‌خورد و تا ابد در آتش جهنم به همين عذاب گرفتار مي‌ماند، و هر کس با آهني خودش را بکشد، در آتش جهنم آن را به شکمش فرو مي‌برد، و در آنجا تا ابد باقي مي‌ماند».

 

از جندب بن عبدالله روايت است که پيامبرصلي الله عليه وسلم فرمود :

 

" ان فيمن کان قبلکم رجل به جرح، فجزع، فأخذ سکينا، فحزبها يده، فما رقأ الدم حتي مات، قال الله تعالي : بادرني عبدي بنفسه، حرمت عليه الجنة " (متفق عليه)

«در گذشتگان قبل از شما مردي زخمي بر بدن داشت، بي‌تابي کرد و کاردي را برداشت و با آن دستش را بريد. خون بند نيامد تا اينکه فوت کرد، خداوند متعال فرمود : قبل از آنکه بنده‌ام را بميرانم مبادرت به خودکشي کرد، لذا بهشت را بر او حرام کردم».

 

از جابر رضي الله عنه روايت است که طفيل بن عمرو دوسي نزد پيامبرصلي الله عليه وسلم آمد وگفت : اي رسول خدا! آيا قلعه‌اي محکم و نيرويي بازدارنده نمي‌خواهي؟ جابر گويد : آن قلعه‌اي از دَوس بود (در جاهليت) پيامبرصلي الله عليه وسلم پيشنهاد او را رد کرد، چراکه خداوند افتخار پشتيباني و نصرت را به انصار داده بود، وقتي پيامبرصلي الله عليه وسلم به مدينه هجرت کرد طفيل بن عمرو نيز با يکي از افراد قومش به آنجا هجرت نمود، آب و هواي مدينه با آنها سازگار نشد، لذا آنمرد مريض شد و بي‌تابي کرد، و در نتيجه با تيرهاي نوک پهني که داشت انگشتانش را قطع کرد، خون از دودستش جاري شد تا مُرد، طفيل بن عمرو او را با هيئتي زيبا در حالي که دستش را پوشانده بود در خواب ديد، به او گفت : پروردگارت باتو چه کرد؟ گفت : به خاطر هجرتي که به سوي پيامبرشصلي الله عليه وسلم کرده بودم مرا بخشيد، سپس طفيل گفت : چرا دستهايت را پوشانده‌اي؟ گفت : به من گفتند : آنچه را خود از بين برده‌اي برايت درست نمي‌کنيم، طفيل اين خواب را براي پيامبرصلي الله عليه وسلم بازگو کرد پيامبر فرمود : خدايا دودستش را نيز ببخش» (صحيح مسلم)

 

گرفته شده از کتاب: مختصر فقه از أدلهء قرآن کريم و سنت صحيح


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها: خودکشاسلام

تاريخ : چهار شنبه 4 / 2 / 1396 | 2:8 PM | نویسنده : یونس |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • وب مغانشابو
  • وب موج سوار
  • وب آموزش ریاضی
  • وب بای شاپ