گوشت خوک در اسلام

چرا اسلام خوردن گوشت خوک را حرام کرده است؟

 

 

اسلام اولین دینی نیست که خوردن گوشت خوک حرام کرده است بلکه آیین یهودی نیز آن را تحریم نموده است و تا اکنون هیچ یهودی در اروپا و آمریکا،      مگر استثناء گوشت خوک را مصرف نمیکند و کسی آن را بر یهود ایراد نگرفته بلکه غرب عادات دین یهود را گرامی میدارد. آنگاه که حضرت مسیح - علیه السلام - آمد. تصریح کرد - همچنانکه در انجیل بیان شده - به اینکه نیامده است تا ناموس را نقص کند بلکه آمده تا آن را کامل نماید،یعنی؛ نیامده است تا قوانین یهود را و در بین آن،تحریم گوشت خوک را تغییر دهد. پس بر این اساس،منطقی آن است که گوشت خوک در آیین مسیحیت نیز حرام باشد.

 

 

 

 

 

هنگامی که اسلام آمد او نیز در امتداد دیگر ادیان آسمانی گذشته،گوشت خوک را تحریم کرد و قرآن کریم در چهار جا صریحاً آن را بیان کرده است. از جانب دیگر - به اضافه این تحریم دینی - اسباب و دلائل دیگری وجود دارند که این تحریم را تأکید میکند - از جمله،دانشمندان مسلمان اثبات کرده‌اند که خوردن گوشت خوک به تندرستی زیان می‌رساند مخصوصاً در مناطق گرمسیر علاوه بر آن،آیات قرآنی حرمت گوشت خوک را با حرمت گوشت میت و خون یک جا جمع کرده است. خوردن گوشت میت و خون به دلیل جمع شدن انواع میکروب و مواد مضر ثابت شده است پس گوشت خوک نیز در این مضرات بر آنان حمل می‌شود.

اگر ابزار و آلات جدید و مدرن در گوشت خوک، خون و ریه‌های آن، کرمهای بسیار خطرناک را کشف کرده است، چه کسی ضمانت می‌کند که آفات دیگری نیز وجود ندارند که هنوز کشف نشده‌اند. انسان به قرنهای متمادی نیاز دارد تا یک آفت را کشف کند. خداوندی که انسان را آفریده است. اسباب سود و زیان او را از همه کس بهتر داند و قرآن بر این حقیقت تأکید می‌کند و می‌فرماید :

وَفَوْقَ كُلِّ ذِي عِلْمٍ عَلِيمٌ ﴿یوسف۷۶﴾

(فوق هر صاحب دانشى دانشورى است). 

اسلام برای ضروریات نیز حساب باز کرده و محرمات را در آن مباح نموده است و در این مورد قاعدة مشهوری است که می‌ گوید :

(ناچاری حرام را حلال می‌کند). بنابراین اگر ضرورتی - که جان انسان را به خطر افکند - پیش آمد و مسلمان را ناچار کرد از غذاهای حرام از جمله گوشت خوک استفاده کند، هیچ اشکالی ندارد. همچنانکه قرآن به این مسأله اشاره می‌کند :

إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةَ وَالدَّمَ وَلَحْمَ الْخِنْزِيرِ وَمَا أُهِلَّ بِهِ لِغَيْرِ اللَّهِ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ وَلَا عَادٍ فَلَا إِثْمَ عَلَيْهِ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ ﴿البقره۱۷۳﴾

[خداوند] تنها مردار و خون و گوشت‏ خوك و آنچه را كه [هنگام سر بريدن] نام غير خدا بر آن برده شده بر شما حرام گردانيده است [ولى] كسى كه [براى حفظ جان خود به خوردن آنها] ناچار شود در صورتى كه ستمگر و متجاوز نباشد بر او گناهى نيست زيرا خدا آمرزنده و مهربان است (۱۷۳)

اما نباید استفاده از خوراک حرام از حد ضرورت (سدجوع) تجاوز کند در غیر اینصورت متجاوز و گناهکار به حساب می‌آید.

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها: گوشتخوکاسلامحرام

تاريخ : چهار شنبه 4 / 2 / 1396 | 2:25 PM | نویسنده : یونس |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • وب مغانشابو
  • وب موج سوار
  • وب آموزش ریاضی
  • وب بای شاپ