عنکبوت و خانه عنکبوت

خانه ي عنكبوت

 

خداوند بلند مرتبه مي فرمايد: {مثال كساني كه غير از خداوند براي خود دوستي گرفتند مثال عنكبوتي است كه  خانه اي گرفته و ساخته است و براستي كه سست ترين خانه ها خانه ي عنكبوت است اگر مي دانستند . . براستي كه خداوند ، هر آنچه را كه غير از او فرا مي خوانند ، مي داند و او سخت گيرنده ي با حكمت است . و آنها مثالهايي است كه براي مردم  مي زنيم ، و در آنها نمي انديشد مگر عالمان و خردمندان }

 

اهل تفسير در تاويل اين آيه مي گويند :"اين مثالي است كه خداوند براي هر فردي كه به او شرك ورزد با گرفتن دوستاني غير از ذات او اعم از جمادات و حيوانات و گياهان و زنده ها و مرده ها ، آن را بيان كرده است . آنها  {غير خدا} را صدا مي زنند و از آنها برآورده شدن نيازهايشان را مي خواهند و اميد ياري و روزيشان را دارند و در مصبتها و سختي ها  متمسك به آنها مي شوند ، اين افراد در عملي كه انجام مي دهند مانند عنكبوت هستند كه خانه اي بر مي گيرد تا پناهش دهد و از او حمايت كند ، و اين خانه به هيچ وجه برايش سود ندارد و نه از گرما ونه سرما و نه باران ( از هيچ چيز) در امان و پناه خود قرار نمي دهد و دشمنش را از او دفع نمي كند و از هيچ چيز بي نيازش نمي سازد. سپس ذات پاك خداوند  به هر كس كه غير او را عبادت مي كند وعده مي دهد كه ذات او بر همه ي اعمال آنها علم دارد و هر آنچه را كه براي خداوند شريك مي گيرند جهت ياري خو دشان ، نيز مي داند و بر حسب همين اعمالشان هم آنها را جزا خواهد داد ، به راستي كه او با حكمت و داناست .

 

اعجاز علمي خانه ي عنكبوت :

بحثي را از استاد دانش حشرات و حفاظت گياهان در دانشكده ي كشاورزي  دانشگاه  عين شمي الكتور بمبئي خوانده بودم ، بحث  پيرامون حشره ي عنكبوت و روش زندگي و طريقه ي خانه ساختنش  و روش شكار طعمه اش بود سپس بحث به اعجاز علمي قرآن و اثبات علمي در مورد اين آيه راه مي يافت .. دكتر بحثش را با اين گفته ي خداوند بلند مرتبه آغاز كرد { به مانند عنكبوت كه خانه اي بر گرفت} و گفت: خداوند تبارك و تعالي كلمه {اتخذت ْ} را در حاليكه فعل متصل به تاء تانيث  بعد از  كلمه ي عتكبوت ذكر مي كند تا دلالت بر مؤنث بودن نمايد در حاليكه عنكبوت يك كلمه مذكر است  و آنچه كه ناگاه همراه (اين بحث) در اينجا سر مي زند اين است كه  - عياذاً بالله – در آيه اشتباه لغوي وجود دارد. دكتر مي گويد : اگر از جهت لغوي صحيح باشد داراي خطاي علمي خواهد بود و چنين خطايي غير ممكن است كه از آفريننده ي عنكبوت و تمام جهان هستي سر بزند. پس در خلال پژوهشهاي كامل در  علم حشرات و طبيعت و سرشت حشره ي عنكبوت  براي ما حقايق زير آشكار شد :

 

حقيقت اول:

عنكبوت نر نمي تواند خانه اي بسازد واين فقط ماده است كه از طريق وسيله ي ريسندگي خاصي كه در انتهاي شكمش وجود دارد اقدام به ساختن خانه  مي كند ، وسيله ي كه مانند آن در نر وجود ندارد.

 

حقيقت دوم:

ماده زماني اقدام به ساختن اين خانه مي كند كه به بلوغ و توانايي جفت گيري رسيده باشد پس با اين شرايط اقدام به ساختن خانه اش مي كند كه اين خود عامل نيرومندي براي جذب نر ي است  كه به خاطر طبيعت خلقتش قادر به ساخت خانه نيست.

 

حقيقت سوم :

ماده اقدام به ساختن خانه اش مي كند به وسيله ي نخ هاي ريسندگي كه آنها را با مهارت و شكل هندسي خاص به هم متصل مي كند به گونه اي كه در برابر هر نوع لغزش خارجي بسيار حساس است و اين نخ ها پر است از ماده لزج چسبناكي  كه هر  حشره به مجرد نزديك شدن و يا عبور از آن به اين نخ مي چسپد واين تارها حشره را در خود زنداني مي كنند تا اينكه عنكبوت ماده آمده و آن را شكار مي كند .

 

حقيقت چهارم :

بعد از آنكه مرحله ي جفت گيري تمام  مي شود وكار نر در  بارور كردن ماده به اتمام مي رسد ، ماده جهت  تخم گذاري به مكاني امن و دور مي رود . در اين بين ، نر ،  هنگاميكه در لانه اش احساس امنيت مي كند ماده بر او حمله كرده و او را مي خورد و اين خوراك به ناچار بايد تمام شود چرا كه بافت نر در مراحل رشد و بلوغ تخم بسيار مهم است .

 

و با اين حقايقي كه پژوهش گر آنها را از پژوهشش در آورده براي ما امور زير آشكار مي گردد:

اول : خانه ي عنكبوت سست ترين خانه ها است علي الاطلاق از جهت ساخت و دقت بافتش به گونه اي كه جلوي هيچ گرما و سرمايي  را نمي گيرد و دشمن را نمي تواند از ساكنش دفع كند همان طوري كه اهل تاويل و تفسير (رحمت  خداوند بر آنها باد) بيان كرده اند.

 

دوم : علي رغم اينكه خانه ي عنكبوت علي الاطلاق سست ترين خانه ها است همچنين ساختار آن دام و تله ي برجسته اي براي تمام حشراتي كه به آن نزديك مي شوند يا بر آن مي گذرند به حساب نمي آيد.

 

سوم : سستي خانه ي عنكبوت فقط به سستي حسي ظاهري در ساختش منحصر نمي شود . بلكه در آن سستي معنوي ديگري وجود دارد به طوري كه اين خانه براي عنكبوت نر پناهگاه كاذب ودروغيني به حساب مي آيد و هرگاه گمان اين امنيت را برده محل نابودي و مردنش شده است.

 

و هرگاه بخواهيم  وجه تشابه كامل بين خانه ي عنكبوت و گروهي كه غير خدا را به عنوان دوست و ياور خود مي گيرند بيابيم پس چيزي واضح تر و  روشن تر از گروه مرده پرستاني كه غير خدا را گرفته اند و از آنها طلب ياري مي كنند و برايشان قرباني و نذر مي كنند  و از آنها طلب مدد و ياري به جاي خداوند مي نمايند ، پيدا نمي كنيم. 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها: داستان دوستی غیر خداخانه سست خانه عنکبوت

تاريخ : پنج شنبه 4 / 8 / 1396 | 2:43 PM | نویسنده : یونس |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • وب مغانشابو
  • وب موج سوار
  • وب آموزش ریاضی
  • وب بای شاپ